A/B-testen

A/B-testen is een vorm van gerandomiseerd onderzoek met een controlegroep, waarbij twee varianten van een website met elkaar kunnen worden vergeleken. Dit wordt ook wel split testing of variant testing genoemd. Het doel van een A/B test kan zeer verschillend zijn, maar meestal wordt een A/B test gebruikt om conversies of online prestaties van een website te verbeteren.

Voorbeelden van A/B-tests
Met een A/B test kun je verschillende onderdelen meten, zoals

Kleuren
De plaatsing van call-to-action (CTA)-knoppen
Tekstgrootte
Toon van de stem (“nu kopen” of “bestellen”)
Pagina navigatie
Waarom zou ik A/B testen?
Consumenten en de manier waarop zij gegevens gebruiken veranderen met de tijd, en A/B testen kunnen u helpen vragen te beantwoorden over de inrichting van uw winkel, zoals:

  • Kan het ontwerp van mijn koppen en afbeeldingen worden verbeterd om betere conversies te bereiken?
  • Is de paginastructuur en -hiërarchie gemakkelijk te lezen (grootte, lengte, enz.)?
  • Is een kassa op één pagina beter dan een kassa op meerdere pagina’s?

In het kort, hoe werkt A/B testen: twee varianten (A en B) worden afwisselend getoond aan bezoekers van de site (dit gebeurt automatisch door algoritmische software). De helft van de bezoekers ziet variant A en de andere helft ziet variant B. Het succes wordt gemeten aan de hand van de conversiepercentages, zodat u precies kunt zien welke variant het beste werkt.

Laten we aan de
gang gaan!

Of je nu interesse hebt in een nieuwe website, een SEO vraag hebt of foto's nodig heeft voor uw website, shop of voor in een lijst. Laat het even weten. We komen snel met een antwoord.

12 + 1 =